Om du vill bli certificerad och arbeta med Personligt Livsmönster.
Nästa utbildningstillfälle sker i september 2024. Lämna din epostadress så kommer information att komma till dig i februari 2024.
Det handlar om att se hela människan – hälsan låter sig inte delas upp i ett arbetsliv och en fritid som är oberoende av varandra. Likaväl som friskfaktorer i arbetet påverkar individens fritid påverkar friskfaktorer i privatlivet hur han eller hon mår på jobbet. När vi mår dåligt så är det lätt att vi får tunnelseende och då behöver vi hjälp med att belysa det som fungerar i våra liv.
En del företag har i dag problem med korttidsfrånvaro och långtids sjukskrivningar och här fyller min metodik ett stort behov. Det handlar om att få individen att ta eget ansvar med rätt stöd av arbetsgivaren. Det som kännetecknar de bästa insatserna i arbetsmiljöarbetet är ofta att de täcker både friskfaktorer och riskfaktorer, Personligt livsmönster täcker båda.
Friskvård handlar inte bara om kost och motion utan även om att få stöd i den aktuella livssituationen. Många människor använder tillfälliga lättnader som alkohol, droger, sex, spel, mat och godis mm. fungerar för stunden, men ger inga bestående resultat. Det handlar ofta om att få möjlighet att prata ut med en annan människa för att få lätta på trycket. När man har gjort ett livsmönster får man en överblick av helheten både kroppsligt och hur man mår inombords. Allt blir tydligt presenterat i färgstaplar. Denna metod är seriös och väl beprövad på en klinik som arbetat med hälsoinriktad beteendeforskning i 10 år.
Du som arbetar som hälsopedagog, coach, terapeut, samtalsterapeut, kurator, pedagog, parterapeut m.fl. och vill arbeta med metodiken Personligt livsmönster får ett nytt starkt verktyg att arbeta med.
I stället för att använda ord använder du färgerna som ventil. Livsmönstret är inte till för att skapa problem utan synliggöra problem som redan finns och hjälpa till att lösa dem, samt ge positiv förstärkning till det som fungerar. Se mig, hör mig och bekräfta att det jag känner är sant.
Ett pedagogiskt verktyg i syfte att underlätta och befrämja inlärning och att se helheten i en människas liv.
Personligt Livsmönster främjar dialogen mellan oss, om vi kan stödja och hjälpa
varandra förhindrar vi utvecklingen av hälsoproblem. Minskar risken för stort personligt lidande som ofta ligger dolt för andra. I ett större perspektiv gör även samhället ekonomiska besparingar. Fokus ligger på för att förbättra människors livsstil och hälsa.
För att arbeta preventivt och fokusera på den positiva kommunikationen behöver vi prata om känsliga saker för att komma åt roten till eventuella problem eller destruktiva beteendemönster.
I det goda samtalet finns inget färdigskrivet manus, det skapas under samtalet eftersom vi alla har vår unika situation. Våra erfarenheter gör att vi kan vägleda varandra. Dina erfarenheter kan hjälpa någon annan. Vi behöver ta del av varandras upplevelser och det får vi möjlighet till i Personligt Livsmönster.
Den största uppmärksamhet vi kan visa en medmänniska är när vi lyssnar koncentrerat på dennes berättelse. Vi vill alla bli hörda, betyda något för andra, bli sedda och tagna på allvar. Det kan vara det balsam som läker såren för någon i dag.
Färgstarka hälsosamtal
Färgstarka hälsosamtal är en ny och webbaserad metod, en modern elevhälsa där elevens egen upplevelse och berättelse ligger i fokus. Eleven får sitta vid en dator och med hjälp av färger uttrycka sina svar på hälsosamtalets frågor samt utveckla sitt resonemang. Ofta är det svårt att nå fram till barn och ungdomar som behöver vuxnas hjälp. Färgstarka hälsosamtal är en metodik som gör det, på de ungas egna villkor och som öppnar för dig som skolsköterska att nå elever och få en effektiv helhetsbild över deras hälsa.
Metodiken passar utmärkt till barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) till exempel Autism, ADHD, ADD, OCD, Tourettes syndrom med flera.
Vi ser inte på utsidan hur barnen/ungdomarna mår, vi måste fråga för att få veta!
Min förhoppning är att Skolverket, SLL samt vår utbildningsminister inser att de behöver ”tänka nytt”. Vi behöver hjälpa våra barn och ungdomar för att minska den psykiska ohälsan. Modellen är klar för årskurs 4, årskurs 7 och 8 samt gymnasium och särskola.
Eleverna har tyckt mycket om de färgstarka hälsosamtalen. Samtalen gör skillnad för många som lider i det tysta. Nu handlar det om myndigheternas förmåga att vara innovativa.
98 % av eleverna var nöjda med detta hälsosamtal.
Färgstarka hälsosamtal för barn & ungdomar de arbetet var digitalt (projektet fick stöd av vår Drottnings stiftelse ” Care about the children”. Ni kan själva läsa mera på Drottning Silvias Stiftelse.
Jag är redo när ni hör av er!
Klicka på namnen för att läsa mer: